WWW czy bez-WWW: co jest lepsze dla SEO?

Czy korzystanie z www kontra brak www ma wpływ na SEO Twojej witryny? Co preferują wyszukiwarki? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć. Przeglądając internet lub optymalizując witryny , możesz natknąć się na witryny, które nie używają przedrostków „www”, zamiast tego korzystają z bez przedrostka www.

Na przykład adresy URL z www:

  • https://www.example.com
  • http://www.example.com

Oraz adresy URL bez www:

  • https://example.com
  • http://example.com

Czy ma znaczenie, czy witryna korzysta z adresów URL z www czy bez www, i czy ma to wpływ na SEO, jeśli chodzi o używanie jednego lub drugiego? Odkryjmy. Zanim przejdziemy do szczegółów, lepiej zdefiniujmy, czym jest www i bez www.

Co to jest www i bez www?

Termin „www” i inne niż www” są często używane do prostego opisania, czy adres URL zawiera „www”. World Wide Web (WWW) opisuje ogromną kolekcję dokumentów tekstowych i plików multimedialnych, do których można uzyskać dostęp za pośrednictwem Internetu. Adres URL lub adres internetowy jest tłumaczony przez serwer nazw na adres IP, z którym łączy się Twoja przeglądarka, aby obsługiwać stronę internetową.

 

Kiedy powstał Internet, wszystkie strony internetowe zaczynały swoje domeny z www. Jednak kilka lat temu coraz więcej witryn zaczęło używać domen innych niż www, ponieważ zmieniło się zachowanie użytkowników. Domena bez www jest często określana jako „nagi” adres URL.

Czy www czy bez www jest lepsze dla SEO?

Z punktu widzenia SEO nie ma znaczenia, którego używasz, ale każdy ma kilka zalet i wad. Jeśli preferujesz wersję witryny bez www, nie powinieneś indeksować domeny www. Spójrzmy na przykład na Frontier Communications. Ta domena jest dostępna pod adresem https://frontier.com, co jest w porządku.

 

Po wpisaniu www.frontier.com automatycznie 301 przekierowuje do preferowanej wersji, tj. https://frontier.com. Gdyby Frontier miał zindeksowane obie wersje, potencjalnie spowodowałoby to problem z duplikacją treści, a sprawiedliwość linków mogłaby zostać rozłożona na obie wersje. To duże nie, ale na szczęście tak nie jest.

 

Zauważysz, że wersja www ma znacznie mniej linków zwrotnych, domen odsyłających i ruchu organicznego. Dzieje się tak, ponieważ jest przekierowywany do domeny innej niż www. Frontier utknął z jedną wersją, co jest słuszne. Jeśli chcesz korzystać z obu, upewnij się, że skonfigurowałeś przekierowania 301 do preferowanej wersji – a nie przekierowania 302. Dzieje się tak, ponieważ przekierowania 302 nie przenoszą PageRank na przekierowaną domenę/stronę tak samo jak 301.

Strona sportów ekstremalnych extreme.com utworzyła przekierowanie 302 do wersji www z wersji bez www. W rezultacie prawdopodobnie stracili część ruchu i uprawnienia do linków. Zamiast tego extreme.com powinien użyć przekierowań 301.

Po skonfigurowaniu przekierowań obsługa jest dla użytkowników bezproblemowa. Bez względu na to, co wpiszą, aby dotrzeć do Twojej witryny, Google i inne wyszukiwarki rozpoznają preferowaną domenę i odpowiednio rozpowszechnią autoryzację linków .

 

Którego powinienem użyć?

Odpowiedź brzmi obojętne. Możliwe, że w końcu domeny www staną się przestarzałe, ponieważ większość ludzi nie zawraca sobie głowy wpisywaniem ich podczas wyszukiwania witryny. Obecnie coraz częściej nie tylko na komputerach stacjonarnych, ale także w przeglądarkach mobilnych, takich jak Google Chrome, „www” jest domyślnie ukrywane, co pozostawia pewne wątpliwości, czy w przyszłości może być przestarzałe.

 

Gdy zdecydujesz, którego użyć, upewnij się, że wszystkie adresy URL mapy witryny i linki wewnętrzne korzystają z preferowanej wersji, a jeśli możesz je kontrolować, linki zwrotne również powinny być spójne.

Czy mogę używać obu wersji bez www i www?

Z technicznego punktu widzenia możesz używać w swojej domenie zarówno bez www, jak i www, ale nie jest to zalecane. W rzeczywistości Google będzie to postrzegać jako dwie oddzielne witryny. Jeśli masz zindeksowane obie wersje, musisz skonfigurować i utrzymywać obie witryny w Google Search Console , napotkasz problemy z powielaniem treści, a kapitał linków zostanie podzielony między dwie domeny.

 

Może to potencjalnie zaszkodzić twoim rankingom w wyszukiwarkach , więc musisz wybrać jedną i trzymać się jej. Moją osobistą preferencją jest używanie www, ponieważ większość witryn korzysta z niego, a gdy witryny zawierają linki do Ciebie, mają tendencję do linkowania do wersji www lub po prostu wpisywania nazwy domeny.

 

Jeśli musisz zindeksować obie witryny z przyczyn technicznych, na przykład Twój CMS nie ma możliwości skonfigurowania przekierowań 301, możesz użyć tagów kanonicznych. Tag kanoniczny jest tag HTML, który pomaga zapobiec duplikaty stron internetowych poprzez określenie „kanoniczną” lub „preferowany” wersja strony internetowej lub domeny do Google.

 

W ten sposób sygnalizujesz Google: „Wiem, że mam zduplikowaną wersję z witryną bez www, więc mam kanoniczne tagi wskazujące na wersję www w witrynie bez www”. Należy pamiętać, że Google traktuje kanoniczne jako zalecenia, a nie instrukcje. W rezultacie obie wersje strony nadal mogły być indeksowane.

 

Podsumowanie

Użyj dowolnej wersji, która jest odpowiednia dla Twojej firmy, celów i zadań. Pamiętaj, że wersja www lepiej nadaje się do celów technicznych, jak wspomniano w powyższej tabeli, a Twoje potrzeby mogą się zmienić w przyszłości wraz z rozwojem witryny i biznesu. Jeśli zaczynasz nową stronę, musisz trzymać się jednej lub drugiej. Jeśli masz już założoną witrynę, trzymaj się tego, co masz i nie zmieniaj tego.

 

Przekierowań należy używać tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Po ich użyciu Google zajmie trochę czasu na zaindeksowanie i zaindeksowanie zmian, a część widoczności może zostać utracona. Jeśli masz zindeksowane obie wersje, upewnij się, że 301 przekierowuje do preferowanej wersji, która ma największy ruch, linki i autorytet. Kontynuuj optymalizację i tworzenie treści, aby Twoja marka odniosła sukces w Internecie.